-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36896 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا در اينكه، پيامبر، خلفاي خود را دوازده نفر معرفي كرده و آنها هم امامان شيعه هستند، ترديدي وجود دارد؟
در اين كه پيامبر گرامي، خلفاي خود را دوازده نفر معرفي و معين كرده است، در ميان محدثان اسلاميسخني نيست، زيرا روايات آن به اندازهاي است كه نميتوان در صحت آنها شك و ترديد نمود.
مهم اين است كه اين دوازده نفر را به خوبي بشناسيم و در امور ديني و اجتماعي از آنان پيروي كنيم.
اختلاف ما و محدثان اهل سنت، در تعيين مصاديق اين دوازده نفر است كه عزت دين به آنها بستگي دارد، زيرا آنان ميخواهند اين لفظ را بر جنايتكاران بني اميه و بني عباس تطبيق دهند. اين تطبيق علاوه بر اينكه با متن روايات سازگار نيست، زيرا پيامبر آنان را ماية عزت دين و سربلندي مسلمانان معرفي ميكند و هيچگاه يزيدها، مروانها، عبدالملك ها و سفّاح ها كه دستشان تا مرفق در خون مسلمانان فرو رفته بود، ماية عزت و سربلندي مسلمانان نبودند، بلكه ماية ننگ تاريخ اسلام و بشر بشمار ميرفتند. گذشته بر اين تعداد اين جنايتكاران از دوازده نفر متجاوز است و به هيچ گونهاي نميتوان احاديث خلفاء دوازده گانه را بر آنان تطبيق نمود
1ـ عن جابر بن سمرة قال سمعت رسول الله يقول:
‹‹يكون اثنا عشر اميراً، فقال كلمة لم اسمعها، فقال ابي انه قال: كلهم من قريش ››(صحيح بخاري9/ 81،)
از جابر بن سمرة، از پيامبر شنيدم كه فرمود: دوازده امير خواهد بود، سپس كلمهاي گفت كه من نشنيدم پدرم گفت: پيامبر فرمود: همگي از قريش خواهند بود.
2ـ عن جابر بن سمرة:
‹‹ دخلت مع ابي، علي النبي، فسمعته يقول: ان هذا الامر لا ينقضي، حتي يمضي فيهم اثنا عشر خليفة ، ثم تكلم بكلام خفي علي، فقلت لابي: ما قال؟ قال، قال: كلهم من قريش›› (صحيح مسلم، /6/3).
جابر ميگويد: با پدرم، بر پيامبر وارد شديم، شنيدم ميگويد: اين امر به پايان نميرسد تا دوازده خليفه در ميان آنان بسر ببرد، سپس سخني آهسته گفت كه من نشنيدم. به پدرم گفتم، چه گفت؟ گفت: فرمود: همگي از قريش خواهند بود.
3ـ عن جابر بن سمرة، يقول:
‹‹سمعت رسول الله (ص) يقول: لا يزال الأسلام عزيزاً الي اثني عشر خليفة ، ثم قال كلمة لم اسمعها، فقلت لا بي: ما قال؟ فقال كلهم من قريش›› (صحيح مسلم، 6/ 2)
از پيامبر شنيدم فرمود: اسلام به دوازده خليفه عزيز خواهد بود. سپس سخني فرمود كه من نشنيدم، از پدرم پرسيدم چه گفت؟ گفت: فرمود: همگي از قريش هستند.
4ـ عن جابر:
‹‹ انطلقت الي رسول الله (ص) و معي ابي، يقول: لا يزال هذا الدين منيعاً الي اثني عشر خليفة.››
اين دين به دوازده خليفه، گراميو بلند خواهد بود.
5ـ عن جابر بن سمرة:
‹‹سمعت رسول الله يوم جمعة عشية رجم الاسلمييقول: لايزال الدين قائماً حتي تقوم الساعة و او يكون عليكم اثنا عشر خليفة كلهم من قريش›› (صحيح مسلم 6 /4)
از پيامبر گراميروز جمعه، عصر روزي كه اسلميسنگسار شد، شنيدم كه فرمود: اين دين تا روز رستاخيز برپاست تا اينكه دوازده نفر بر شما خلافت كنند و همگي از قريش هستند.
6ـ عن جابر بن سمرة:
‹‹ سمعت رسول الله، يقول: لا يزال هذا الدين عزيزاً الي اثني عشر خليفة، فكَبَّر الناس و ضجّوا ثم قال كلمة خفيت قلت لابي يا ابة ما قال؟ قال كلهم من قريش›› (سنن ابي داود /2 كتاب المهدي / 207)
از پيامبر شنيدم كه فرمود: اين دين تا دوازده نفر خليفه عزيز خواهد بود. ناگهان مردم تكبير گفتند و ضجّه كردند. سپس پيامبر آهسته سخني گفت. از پدرم پرسيدم، چه گفت گفت، فرمود: همگي از قريش هستند.
7ـ عن جابر بن سمر:
‹‹كنت مع عميعندالنبي (ص) يقول: لا يزال امر امتي صالحاً حتي يمضي اثنا عشر خليفة، ثم قال كلمة و خفض بها صوته. فقلت لعميو كان امامي: ما قال عم؟ يا بني كلهم من قريش ›› (المستدرك، كتاب معرفة الصحابه 3/118)
با عموي خود پيش پيامبر بودم، پيامبر فرمود: كار اين امت پيوسته به صلاح خواهد بود، تا دوازده خليفه بر آنها بگذرد. سپس صداي خود را آهسته كرد به عمويم كه جلوي من نشسته بود، گفتم:چه فرمود؟ گفت، فرمود: همگي از قريشند.
علاوه بر اين گروه، حديث را گروه ديگري نيز نقل كرده اند. براي آگاهي بيشتر به مصادر زير مراجعه فرمائيد:
تيسير الوصول الي جامع الاصول،2،/ 346 كتاب الخلافة و الامارة، باب1، فصل1، / 34 ـ به نقل منتخب الأثر.
منتخب كنز العمّال، سيوطي، ص 10 ـ ينابيع المودة ص 445 .
8ـ عن ابن مسعود:
انه سأل كم يملك هذه الامة من خليفة؟ فقال سألنا عنها رسول الله فقال اثنا عشر كعدة نقباء بين اسرائيل ›› (مسند احمد بن حنبل 1 /398)
از ابن مسعود پرسيده شد كه زمام اين امت را چند نفر به دست ميگيرند؟ گفت: ما از پيامبر سؤال كرديم وي فرمود: دوازده نفر، به تعداد نقيبان بني اسرائيل.
احاديث دربارة ائمه اثني عشر، بالأخص اينكه تعد ا د آنان به تعداد نقباء بني اسرائيل است، بيش از آن است كه در اينجا گرد آوري شود، بلكه جمع آوري اين احاديث در گروه تأليف رسالهاي است كه در اين مورد نوشته شود و ما به عنوان نمونه به اين مقدار اكتفاء ميورزيم.
اكنون لازم است با دقت هر چه كاملتر، اين دوازده نفر خليفه را كه در سخنان حضرت رسول (ص) وارد شده اند، به خوبي بشناسيم.
بر امت اسلاميلازم است كه پس از چهارده قرن جنگ و نزاع و مناقشه و مرافعه، به احاديثي كه در صحاح و سنن و مسانيد وارد شده است، مراجعه كنند و مصاديق آنها را پيدا كنند.
از صفاتي كه پيامبر براي دوازده نفر متذكر شده است، ميتوان مصاديق اين دوازده خليفه را به دست آورد.
پيامبر گراميآنان را با صفات زير معرفي ميكند:
1ـ ان هذا الأمر (الاسلام) لا ينقضي حتي يمضي فيهم اثنا عشر.
2ـ لا يزال الأسلام عزيزاً
3ـ لا يزال هذا الدين منيعاً
4ـ لايزال الدين قائماً
5ـ لايزال امر امتي صالحاً
6ـ كعدّة نقباء بني اسرائيل.
اين صفات، روشنگر شخصيت خلفائي است كه عزت و مناعت اسلام، صلاح و رستگاري امت، بستگي به آنان داشته و تعداد آنان بسان نقيبان بين اسرائيل است و قيامت بر پا نميگردد و امر اسلام به پايان نميرسد، مگر اينكه دوازده نفر در ميان امت پا بگذارند و در ميان آنان قرار گيرند.
يك چنين خلفاء با اين خصوصيات، جز بر خلفاء دوازده گانه مذهب اثني عشري، بر هيچ گروهي تطبيق نميكند، زيرا امام علي و فرزندان او، خصوصاً آنان كه در اوقات فَتْرَت به نشر معارف و علم و رهبري امت به صلاح و درستكاري موفق گرديدند، ماية عزت اسلام بوده و آخرين خلفاي آنان كسي است كه پيامبر دربارة او فرموده كه رستاخيز بر پا نميگردد، مگر اينكه روي زمين پر از جور و ستم ميگردد، سپس فردي از عترت من طلوع ميكند و زمين را از عدل و داد پر ميكند، پس از آنكه با جور و ستم پرشده باشد.
آيا عبارتهاي پيشين كه از پيامبر گرامينقل گرديد، خصوصاً جمله هاي لايزال الدين قائماً ، ان هذا الأمر لاينقضي، بر وعدة الهي دربارة آخرين خليفه از خلفاء اثني عشر تطبيق نميكند؟
شما اگر اين احاديث را در كنار ثقلين و سفينه نوح بگذاريد، و احاديث ديگري را هم كه اكنون ياد آور ميشويم به آن ضميمه نمائيد، قاطعانه داوري ميكنيد كه مقصود همان ائمه عترت و پيشوايان دوازده گانه شيعه است و بس.
احاديث ديگر عبارتند از:
‹‹ 1ـ النجوم امان لأهل السماء فاذا ذهب النجوم ذهب اهل السماء و اهل بيتي امان لأهل الأرض، فاذا ذهب اهل بيتي، ذهب اهل الأرض›› (ذخائر العُقبي /17
با رفتن خاندان من، اهل زمين نيز از ميان ميروند.
‹‹ 2ـ النجوم امان لأهل الأرض عن الغرق، و اهل بيتي امان لامتي من الأختلاف ›› (مدرك پيشين و الصواعق المحرقة/233 )
ستارگان حافظ اهل زمين از غرق شدن هستند و خاندان من حافظ امت از اختلاف است.
3ـ لايزال هذا الامر في قريش، ما بقي اثنان (صحيح بخاري،9/ 62 )
امر خلافت تا دو نفر باقي است در قريش است.
‹‹ 4ـ من مات بغير امام، مات ميتة جاهلية ›› (مسند احمد، 4/ 96)
هركس بدون امام، بميرد، مرگ او مرگ جاهلي است.
5 ـ من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية (شرح مقاصد /2 /275)
هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، مرگ او مرگ جاهلي خواهد بود.
اگر اين احاديث و مانند آنها را به احاديث اثنا عشر ضميمه كنيم، دو مطلب روشن ميگردد.
الف ـ عترت و ثقل اصغر و امان اهل زمين، همان دوازده نفرند كه عزت دين و صلاح امت به آنان بستگي دارد.
ب ـ خلافت و امامت اين گروه، تا انقضاء جهان ادامه دارد، تا آنجا كه از تمام افراد از امام زمان خود سئوال خواهد شد و يك چنين گروه دوازده نفري جز بر خلفاء اثنا عشر شيعه اماميه قابل تطبيق نيست.
اينك اين مطلب را قدري مشروح تر مورد بررسي قرار دهيم:
بر فرض اين كه خلافت خلفاء چهارگانه ماية عزت و مناعت اسلام بوده است، ولي متأسفانه عمر آنان كوتاه و تعداد آنها از چهار نفر تجاوز نكرد. سلاطين بني اميه، جنايتكاران زمان خود بودند كه تعداد آنها از دوازده تن گذشت.
فرمانروايان عباسي، علاوه بر اينكه سفّاك و خونريز بوده و گروه بي شماري را به زنجير كشيده بودند، تعداد آنها از دوازده تن متجاوز ميباشد.
از نظر فهم حديث، بايد پس از درگذشت پيامبر يك گروه دوازده نفري جست، كه پياپي آمده و صفات و شرائطي كه پيامبر ياد آور شده است، در آنان تحقق داشته باشد.

پيشوايي از نظر اسلام
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.